fredag 5 oktober 2012

Misslyckad tårtbotten

Jag ska göra tårtor till ett 50 års kalas imorgon. Jag bakade tårtbottnarna idag och som alltid är det ju kul att prova nya recept. Dock inte alltid så lyckat. Jag tänkte att det var märkligt att receptet innehöll smör och tänkte att det borde bli en tyngre botten och inte en sådan luftig och lätt som jag gärna vill ha. Men en misslyckad tårtbotten blev en kaka med frosting till fredagsfikat.




Chokladkaka

3 ägg
3 dl socker
75 g smör
1,5 dl mjölk
4 dl mjöl
3/4 dl kakao
3 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker, smält smöret och blanda i mjölken. Tillsätt i äggblandningen. Rör försiktigt ner de torra ingredienserna. Grädda i smörad och bröad form i ca 35 min på 175 grader.


Frosting
60 g smör
3,5 dl florsocker
0,5 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
100 g philadelphiaost

Blanda och bred över kakan då den svalnat.

God fredag // A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar