tisdag 5 november 2013

En snabb fralla

I dag åker jag tidigt till jobbet så killarna käkar frukost ensamma. Så igår (läs natt)tlänkte jag att klart de vill ha bullar till frukost istället för flingor så jag provade baka en vis Hermanssons snabbfrallor, ni vet Nina som var med i Hela Sverige bakar. Hennes blogg hittar ni HÄR
Vill ni också prova att baka hennes frallor så bjuder jag på receptet här också. varsågoa!


Snabbfrallor

75 g jäst
50 g smör
5 dl vatten
1/2 msk salt
1 msk socker
ca 11 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke. Smält smöret och tillsätt det tillsammans med vatten som värmts till 37 grader till jästen. Blanda och tillsätt övriga ingredienser. Blanda till en ganska kladdig deg. Rulla ut 20 bullar och lägg på plåt. Låt jäsa 15 minuter.Grädda i 7-10 minuter på 250 grader.
Lätt som en plätt!!

Jag provade en nattisbulle igår och den var hur god som helst, hoppas de är lika goda till frukost idag.

Ha en underbar dag.
Kram // A

9 kommentarer:

  1. Ska jag baka till killarna stor kram Diana

    SvaraRadera
  2. Ha en bra måndag finaste du kram /G

    SvaraRadera
  3. Smarrigt med nybakat.
    Här har natten varit lugn så ska försöka våga mig på att äta lite frukost nu och se om magen vill vara med.

    Hoppas ni får en härlig start på veckan, kram Malin

    SvaraRadera
  4. Å så gott med nybakt, det är lyx minsann.

    Trevlig Måndag!

    Kramar

    SvaraRadera
  5. Glada killar som får nybakat bröd till frukost , vilken lyx, snäll mamma. Ha en fin start på veckan vännen. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  6. Men vad gott med nybakat.
    Finns ju inget bättre. Tack för tipset!
    kram!!

    SvaraRadera
  7. Wow, du är en snäll fru och mamma du! :)

    SvaraRadera
  8. Till jobbet? Men...du jobbar väl inte röda dagar, heller??

    SvaraRadera