tisdag 5 februari 2013

Tisdagsfika

Godmorgon!
Vi har något så kul som tisdagsfika på mitt jobb. Vi skiftas om att ta med någon form av fika som vi inte provat innan och sätter betyg på det. Denna tisdag är det min tur att ta med något till fikat. Det behöver inte nödvändigtvis vara en onyttig kaka även om det i de flesta fallen blir det. Förra veckan provade vi LCHF muffins med blåbär. Spännande tyckte jag som inte provat att baka med mandelmjöl och utan socker. Det var en helt okej muffins även om jag föredrar en med socker om jag nu ändå ska äta en kaka. Jag hade helt glömt att det var min tur, kom på det ganska sent i går kväll så det fick bli något som gick snabbt. Idag bjuder jag mina kolleger på dessa.

Hasselnötsgrottor

200 g smör
3 msk socker
2 tsk vaniljsocker
6 dl vetemjöl
2 äggulor
Hasselnötsmassa

Blanda smör och socker till en lätt pösig smet, blanda sedan i äggulor, vaniljsocker och mjöl. Jag blandade allt i matberedaren. Rulla lagom tjocka rullar och låt vila en stund i kylen. Skär ca 1 cm tjocka skivor och lägg i småbrödsformar. Sätt en tumme i varje och fyll med hasselnötsmassan. Grädda på 150-175 grader i ca12 minuter.

Önskar er en trevlig dag.

Kram// A

9 kommentarer:

  1. Spännande, och kul att man just ska baka något helt nytt.
    Och kul med tisdag istället för det traditionella fredagsfikat ;)
    Hoppas de blir nöjda och att du får en härlig Tisdag, kram Malin

    SvaraRadera
  2. Kul grej att göra på jobbet o få testa många nya sorters fikabröd. Kakorna ser mums ut. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  3. Vilken bra rutin på jobbet.....just idag vill jag också jobba där! Krams m

    SvaraRadera
  4. Tisdagsfika, gott!! Men det där med LCHFmuffins lät konstigt! Vad har man istället för mjöl?

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  5. Gott med fika!
    Har tänkt baka lchf-gott flera gånger men jag tycker det blir bökigt med de ingredienserna...
    Men de såg goda ut, kram Suss

    SvaraRadera
  6. Håller med, om jag fikar vill jag ha vanlig fika med socker och allt:) Kram Nila

    SvaraRadera
  7. TREVLIGT ATT TA MED FIKA TILL JOBBET!
    DINA FINA KAKOR SER JÄTTEGODA UT!
    KRAM HELENA

    SvaraRadera