torsdag 4 april 2013

Middagstipset

Jag är ingen stor fan av fiskrätter, vet inte om det helt enkelt är så att jag aldrig har hittat rätt eller vad......men fisk ska man ju äta varje vecka gärna flera gånger också. Tonfisk räknas väl också som fiskrätt eller hur? Här är ett lätt och snabbt recept och ett alternativ till "vanlig" köttfärssås om man så önskar.

Det är INTE kattmat på bilden :)

Tonfisksås & spagetti

1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2 msk olja
1 dl vatten
1 buljongtärning (jag använde grönsaksbuljong)
2 brk tonfisk i vatten
1 brk passerade tomater
basilika
salt och peppar

Hacka löken, gul och vit och bryn den i oljan.Tillsätt vatten, buljong och de passerade tomaterna. Låt koka upp. Krydda och tillsätt tonfisken. Servera med kokt spagetti och kokt broccoli (tycker jag är gott till).

Äter ni mycket fisk? Ni har kanske ett super smarrigt recept att delge?!?

Ta hand om varandra.
Kram // A



12 kommentarer:

  1. Jag älskar fisk, men mannen tycker det är sådär. Men försöker få i händer minst en gång i veckan. Fiskgratäng eller panerad fisk är favoriterna då. Gärna med dill och äggsås eller någon kall smarrig röra.
    Vi ska faktiskt ha torsk till middag idag, med en färdig grej till som heter fransk fiskgratäng, en favorit för mig från uppväxten.

    Ha en mysig torsdag. Kram Malin

    SvaraRadera
  2. hahaha nä fisk är inte bara kattmat! Jag älskar fisk. Så gott! Går jag ut på restaurang beställer jag oftast fisk!

    Tack för receptet, det ska jag testa!
    KRAM Anna

    ps.tonfisk är en fisk ds.

    SvaraRadera
  3. Jag gillar inte fisk och skaldjur alls. Det enda jag gillar är musslor...
    Och det är jättetrist att inte gilla det för det ser ju så himla gott och fräscht ut.

    SvaraRadera
  4. Det ser jättegott ut :) åt oxå tonfisk idag :)

    Äter annars mycket lax. Det gillar jag ;)

    Kul att fylla år snart. Vet hur det är med önskelistan.
    Det finns mycket man suktar efter ;)

    Kram verra

    SvaraRadera
  5. Jag älskar fisk! Äter det nästan alltid om vi är på restaurang, dom är ju så duktiga att tillaga fisk!
    Testa får du se!
    Kram helena

    SvaraRadera
  6. Den vill man bli bjuden på ;)
    Kramar

    SvaraRadera
  7. Jag gillar fisk, och äter en makrillfiléburk om dagen...haha. Det är sant! För övrigt blir det mycket ugnsbakad lax här hemma då det är en rätt som alla i familjen tycker om!
    Min syster gör en jättegod tonfisksås till pasta som jag tror påminner om ditt recept. Jättegott!

    Kram Cecce

    SvaraRadera
  8. Fisk är sååå gott!! Och skaldjur!! Allt från havet ( utom musslor... tror jag) :-) Tack för tipset! Ha det gott!

    SvaraRadera
  9. Jaaa det här med fisk är klurigt att få till, eller åtminstone att hitta variationer..här blir det mest panerad rödspätta,fiskgratäng eller inkokt lax.
    Man kanske skulle göra en ordentlig djupdykning i fiskrecepten..för det är ju väldigt gott !

    Kramen

    SvaraRadera
  10. Jag älskar fisk! Fiskgryta, fisksoppa, laxfiléer...just lax kan vi ha 3 gånger på en vecka emellanåt. Är en SÅ bra mat när sambon (läs kocken) jobbar, och jag ska laga till nå´t snabbt.
    Tonfisk har jag däremot väldigt svårt för. Tänker just som du skriver, kattmat... ;o)
    Fast å andra sidan kan jag periodvis ha dille på makrill på frukostmackorna, och det om nå´t luktar ju kattmat!

    SvaraRadera