fredag 15 augusti 2014

Mat a´la 90-talet


I dag kommer jag att tänka på det älskade 90-talet. Det finns mycket god mat från den tiden då jag nyss flyttat hemifrån och prövade mina vingar även i köket som lätt glöms bort. Jag tror att många med mig glömt allt gott vi åt då. Flygande Jacob (så gott), Fondue (så festligt), Mint päron (så smarrigt) eller Hasselbackspotatis (så drygt att göra). Hade ni några favoriter?
I kväll bjuder jag familjen på Färsfyllda frallor med en sallad till. En annan oldie favorit.

Färsfyllda frallor

8 st små franska
1 gul lök
500 g färs
1 brk crème fraiche
1 brk cocktailtomater
2 msk chilisås
salt, peppar, curry & kött eller grillkrydda
Riven ost

Dela bullarna och ta ut det vita brödet. Hacka löken och bryn den tillsammans med köttet. Krydda. Tillsätt fraiche, tomater och chilisås. Låt koka ihop. Smula ner det vita brödet och fyll sedan bullarna. Sätt på locket och strö över riven ost. Grädda ca 20 minuter på 175 grader. Servera med en sallad.

Happy friday.
Kram // A

12 kommentarer:

  1. Flygande Jacob kör vi här emellanåt, ungarna älskar det. :-) kramizz o ha en fin fredag/ Laila

    SvaraRadera
  2. Färsbullarna var länge sedan jag gjorde, toppen att göra på överbliven köttfärssås!

    SvaraRadera
  3. Ser gott ut, som en hamburgare de lux.
    Färsfyllda paprikor kommer jag ihåg att
    jag gjorde.
    Ha en fin helg
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  4. Flygande Jacob är fortfarande en favorit här hemma. Vi åt en hel del långfranska med köttfärs... har inte gjort det sen dess.
    Ha en skön helg, Kram J

    SvaraRadera
  5. Flygande Jacob var min absoluta favorit.
    En evighet sen minst sagt=))
    Ser smarrigt ut på bilden!

    Härlig helg till dig/Kram Hannis

    SvaraRadera
  6. Flygande Jacob ber barnen om ibland när dom kommer på middag. Kommer ihåg att jag gjorde denna rätt i en hel långfranska till familjen.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  7. Åh, flygande Jacob måste göras mycket snart :-) Päron med mint körde mamma stenhårt med i slutet av 70-talet eller om det var i början av 80-talet :-)

    SvaraRadera
  8. Ser väldigt gott ut !

    SV: Ja den cheesecaken är supergod :)

    SvaraRadera
  9. Flygande Jacob, bland det godaste som finns ;-). Mums! Det borde jag nog göra en dag, kom jag på nu. Tack för påminnelsen.

    SvaraRadera
  10. Härlig reminder! Vi åt faktiskt färsfyllda baguetter för någon vecka sedan, lite samma som er rätt. Kul med favoriter som kommer igen. Må gott!

    SvaraRadera
  11. Hasselbackspotatis från 60-70-talet hänger med än här hemma! Flygande Jakob och mintpääron var poppis på 80-talet! 90-talet känns inte så länge sedan... men herregud det är ju 20 år sedan! Minns du Gino, frukt med smält vit choklad eller Thaimaten som gjorde sitt intåg! Så exotiskt.

    KRAM!! Anna

    SvaraRadera