tisdag 30 september 2014

Kräftsoppa


Jag har aldrig varit jätte förtjust i soppa och tycker egentligen inte att det är "mat". Min familj delar inte alls min åsikt om detta så jag får ju backa ibland och tillaga soppa i alla fall. Soppa hör hösten till sägs det. Jag tillagade en superenkel kräftsoppa och serverade nybakat bröd till och nybakat gillar ju jag. Mums!

Kräftsoppa

1 purjolök
smör att steka i
5 dl vatten
3 buljontärningar (fisk)
1 stor ask kräftost
2 dl matlagningsgrädde
1 burk kräftstjärtar
salt och peppar
ev dill

Hacka löken och bryn den i smöret. Tillsätt vatten och buljong. Låt koka ihop. Tillsätt sedan ost och matlagningsgrädde. Koka ihop och tillsätt kräftstjärtar och ev kryddor. Klar att servera.

Gillar ni soppa?

Önskar er en bra dag.
Kram // A

 

15 kommentarer:

  1. Jag som älskar soppa, tackar för tipset, verkar ju vara en rätt enkel soppa att tillaga. :-) Här brukar vi köra på vinterhalvåret, soppa och plättar/pannkakor på torsdagarna när barnen är här. :-) Kramizz och en skön tisdag önskas/Laila

    SvaraRadera
  2. Älskar kräftor, älskar soppa! Tack för receptet ska provas redan denna vecka. Tror det kan gå hem fast maken i detta hushåll inte heller tycker soppa är "mat"..
    Ha det fint!
    Linda

    SvaraRadera
  3. Är inte heller så glad för soppa men denna lät mumsig... Ha en bra dag kram Gunilla

    SvaraRadera
  4. Jag äter inte heller soppa så ofta men jag älskar en fisksoppa som vi gör då å då... den är verkligen mättande!

    Kramar Sandra

    SvaraRadera
  5. Det där snor jag! Är galen i soppa.
    Känns som att jag snor recept av dig hela tiden=))

    Kram Hannis

    SvaraRadera
  6. Jag älskar soppa! Matigt och gott. Den soppan låter jättegod.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  7. Tack för receptet, jag älskar soppa :)
    Kram Pia

    SvaraRadera
  8. Mmmm älskar soppa! Och det där lät riktigt gott och enkelt att slänga ihop.

    SvaraRadera
  9. Jag gillar soppa men är usel på att komma på några goda recept, så tack så mycket för den här :-)
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Mmm låter jättegott!!

    Ha en fin kväll
    KRAM

    SvaraRadera
  11. Jag gillar soppa och denna lät jättegod.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  12. Den här soppan gillar jag , en perfekt soppa att bjuda sina vänner på och brukar gillas .
    Ja soppor gillar jag :)
    Kram Erika

    SvaraRadera
  13. Ja den där soppan slog ju min spenatsoppa med hästlängder haha! Kram o ha en underbar lillördag! /Petra

    SvaraRadera