onsdag 8 oktober 2014

Saffransbröd



Jag vet att det är lite tidigt eller något sent beroende på hur man tänker. Men jag kunde inte hålla mig. Att baka drömmar med saffran spädde bara på saffrans begäret och kanelisarna gjorde nog sitt till.
Så.....nu har jag bakat lite saffransbröd, bullar och även en del släta saffransbullar. Mums!

Saffransbullar

150 g smör
4 dl mjölk
1 pkt jäst
2 dl kesella
1 ägg
1 tsk salt
1,5 dl socker
ca 12 dl vetemjöl special

Smält smöret och blanda i mjölk. Värm till 37 grader och häll över den smulade jästen. Tillsätt kesella, ägg och resten av ingredienserna. Låt jäsa 40 minuter. Jag rullade vanliga släta bullar och gjorde även bullar (som kanelbullar) med smör, socker, vaniljsocker och en del med russin. Låt jäsa ytterligare 40 minuter. Pensla ev med ägg och strö på pärlsocker. Gädda på 200 grader i ca 10 minuter
beroende på storlek.
Ta ett par stycken och njut.....

Nu kör vi onsdag.....mitt i veckan. Puhu en del sytt stå i idag.

Kram // A

16 kommentarer:

  1. Mm så gott !!! Stressa inte allt för mycket;) kram Gunilla

    SvaraRadera
  2. Gott! OCH så Vackra! Mina blir aldrig så fina!

    Fryser du in dem till advent? Eller tjuvstartar ni?

    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Mmm gud så gott! :-) Jag får varje år höra att jag är tidig med saffransbaket....men här slår du mig med hästlängder. :-) Kramizz Laila

    SvaraRadera
  4. Mums, jag håller mig nog ett tag till kram Diana

    SvaraRadera
  5. Mmmm, såååå himla gott det ser ut! Skulle behöva hela plåten att mumsa på denna bedrövliga regniga, stormiga dag... men en ledig dag, och kan var inne hela dagen!!!!
    Onsdagskram från Kate

    SvaraRadera
  6. Saffransbröd äter jag endast "en gång blott om året så" . Det blir ju så fint med den gula färgen. Ha en bra dag.
    Kram Petra

    SvaraRadera
  7. MMmmm….hade gärna norpat en bit:-) Tycker man kan baka med saffran året om egentligen, även om det ibland kan kännas bra att få längta till de där solgula bullarna:-)

    Ha en fin dag!

    Kram Cecce

    SvaraRadera
  8. Saffran är en favorit året om hos mig, både i bak och mat=))
    Jäkla gott med bulla!
    Kram Hannis

    SvaraRadera
  9. Hmm, jo....lite tidigt kanske.... :) Men guuud så gott!
    Jag älskar julen och det är inte så dumt att börja tidigt, då kan man njuta av den längre! :)
    Kram Jennica

    SvaraRadera
  10. Njae är inte så förtjust i saffran eller så har jag fått de torraste bullarna man kan tänka sig därav jag inte är så förtjust

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  11. Haha, ajabaja! Inte saffran innan jul... Ja förutom i paella då. :)

    SvaraRadera
  12. Det är aldrig för tidigt att njuta av goda bullar ;-)
    Kram
    Ingela

    SvaraRadera
  13. Mumsigt och gott med nybakade bullar och bara doften blir man ju svag av =) Kram Carola

    SvaraRadera
  14. Kan aldrig bli för tidigt :) Jag är jätte sugen på att göra en saffrans kaka som är så himla god kanske ska göra det, det är ju inte jätte länge kvar till jul ;) ;) ;)
    Kram Pia

    SvaraRadera
  15. Så himla gott, nu blev jag verkligen sugen på saffransbulle.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  16. Mumms...Nu blev jag sugen hihi
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera