onsdag 13 maj 2015

Sunny day


Varje sommar tänker jag på denna maskros som vi (oftast) inte vill ha i vår trädgård. Men jag tycker det är en vacker blomma i en härligt gul färg. Så länge den är gul då och inte den där vita bollen med flygande frön på. Jag kommer ihåg när jag var liten och vi höll en maskros under näsan för att se om man gillade smör eller inte. Lyste näsan gul av blommans färg så gillade man smör annars inte. Jag kan tänka att jag var gul i hela ansiktet då och är än i dag faktiskt. Gjorde ni också så? Eller det var endast ett litet skånetrick i en liten liten håla där Nettan växte upp......

Kram // A

15 kommentarer:

  1. Hittade dig genom Delicia. Mycke maskrosor nu haha.
    Jag tycker dom åxo är fina. Varför vill ingen veta av dem? Stackars de.
    Ha en fin onsdag.
    Hejsvejs

    SvaraRadera
  2. Inte smör... det har vi inte hört. Vi sprätte upp dem på varandra under näsan - med ett snäpp. : ) Små barn roar sig lätt.

    SvaraRadera
  3. Säger som Finaste mattan ; med ett sprätt !! Åh, vilken fin överraskning, till helgledigheten minsann... och hur kunde jag missa Chokladbollens dag.... Hmmm Kakornas favorit nummer 1!!
    Önskar Dig en fin fin helg nu! Lill-lördagskram från Kate

    SvaraRadera
  4. Maskrosor är vackra;) smör har jag aldrig hört!! Kram

    SvaraRadera
  5. Jodå sprätte upp den i näsan på varandra flr gula fläckar ;) haha
    Men kom inte ihåg att vi sa ens ngt ..
    Kram

    SvaraRadera
  6. Njä det där med smöret har jag inte hört, trots att jag är skånetjej:) Kram Emma

    SvaraRadera
  7. De är så vackra, en stor grön äng full med gula maskrosor....mmmm det är vår det :-) Men smörtestet har jag aldrig hört förut.
    Kram J

    SvaraRadera
  8. Här är en till som har "sprätt" upp maskrosorna på näsan! :)
    Visst är de fina, men inte i ens egen trädgård ;)

    Kram Jonna

    SvaraRadera
  9. Haha....nä så gjorde vi inte...
    men vi gjorde långa halsband av stjälkarna som gjorde fula fläckar på kläderna som aldrig gick att tvätta bort..;)
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  10. Jag vet inte om min kommentar försvann eller inte??
    vi tog iaf smörblommor och kollade om man tyckte om smör eller inte, sen målade vi ansiktet med maskrosorna...
    Min granne har fullt med maskrosor över h e l a tomten, bara maskrosor, han har sagt att han skall ta tag i sin trädgård, undra när??

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  11. Det må vara ett ogräs, men jag gillar den. Har inte hört om smörtestet innan. Bara sprätte den i ansiktet på varandra.
    Ha en skön onsdagkväll.
    Kram Petra

    SvaraRadera
  12. Man knäppte iväg dom. Höll fram dem till någon som skulle lukta så knäppte man den på näsan. :) Gjorde även halsband.

    Ha en toppen helg!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  13. Ja, det där kommer jag ihåg att man sa. Och att man krulla stjälken i vatten.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  14. Hihi nej det var inget vi gjorde:) hoppas det gick bra idag! Kram Pernilla

    SvaraRadera
  15. Visst gjorde vi det! En maskrosäng är så vacker.

    Kram Anna

    SvaraRadera