torsdag 2 mars 2017

Hur tänker du?


Jag ser mig själv allt som oftast som en snäll person. Nu är inte jag super förtjust i ordet snäll och brukar faktiskt inte använda det så ofta. Jag tänker att det säger egentligen inte så mycket om hur en person är. Det jag menar i beskrivningen om mig är att jag inte är dum eller elak som person, vill inget eller ingen något illa och har en stor grad av acceptans av att vi alla är och tänker olika. Däremot har jag många åsikter, tänker och tycker mycket och har oftast lätt för att framföra mina tankar om saker och ting om det är i en diskussion som den typen av tycke kan komma fram. Jag har fått höra att jag är principfast och det är jag kanske då det handlar om mig och mitt annars vet jag inte om jag vill hålla med om det haha. Men ett jätte stort Men för att jag tycker och har min åsikt menar jag inte att Du har fel eller gör fel för att du inte tänker likadant. Det kan vara precis så att det du säger passar inte in på mig och ditt agerande är kanske inte fel för dig men det kan vara det för mig. Alltså ingen har rätt och ingen har fel vi tänker bara olika. Jag tänker här att du kan hantera olika situationer utifrån dina åsikter och tankar som inte jag kan därför är dom olika. Är detta bara en massa gallimatias (nytt kul ord jag lärt mig, struntprat)?
Jag ser ofta att personer går in i försvar och känner sig provocerade för att vi inte tycker lika.
Varför gör människan så?
Måste vi tycka lika?
Jag tänker att jag accepterar att du tycker som du gör även om jag inte samtycker.

Du är bäst på att vara just Du och du får tycka precis som du tycker.
Kram // A

8 kommentarer:

  1. Så är det...!!! Alla har rätt i sin åsikt... bara dom tycker om jag!!
    Neeej, skoja bara, förstås... Håller helt och fullt med dig!!!
    Ha det gott, kram Kate

    SvaraRadera
  2. Klart att alla ska säga vad dom tycker och tänker. Men många har svårt att stå för sin åsikt och vill inte stöta sig med mängden. Men jag är på din linje.
    Kram mamma c

    SvaraRadera
  3. Intressant! Ja att vara snäll och sen ha en åsikt också kan bli knepigt för många...jag älskar snälla människor, ödmjukhet och att ta sig fram med armbågarna passar inte mig alls! Det får andra göra bäst dom vill...
    Kram till dig denna fredag,
    Titti

    SvaraRadera
  4. Man ska gör skillnad på sak och person. Jag har många vänner som jag gillar fast vi inte alls tycker lika. Jag dömmer inte ut någon. Sen tycker jag att vara snäll är jättevikt. En bra egenskap. Älskar Stefan Einhorns bok "Snäll". Läs den!

    Trevlig helg och Kram! Anna

    SvaraRadera
  5. Jag säger vad jag tycker och tänker och gillar när andra gör det också kram

    SvaraRadera
  6. Visst måste alla få ha sin åsikt och man kan ju tycka om nån även om man inte tycker lika som de :) Ha en fortsatt fin helg, kram Suss

    SvaraRadera
  7. Självklart ska man vara snäll och ödmjuk, viktigt !
    Men man måste ju även få tycka vad man vill så länge det inte är elaka saker till en person tycker jag.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  8. Intressanta tankar. Men visst håller jag fullständigt med. Alla är ju olika och tycker olika. Visst kan man lyssna på varann och säga vad man tycker utan att för den skull bli ovänner. Att respektera varandra är ju viktigt.
    Kram!

    SvaraRadera