torsdag 27 juni 2013

Sommar och fläder

Hej torsdag....jodå nedräkningen har startat. Två dagar kvar att arbeta innan den efterlängtade semestern. De jag ser fram emot mest är att tillbringa tid tillsammans med mina killar.
Lagom till detta har min flädersaft stått klart och färdig att hällas upp på flaskor och avnjutas nu när sommarvärmen kommer....eller visst  var det så vi bestämde?

Flädersaft

40 klasar fläderblommor
4 citroner
3 kg socker
3 l vatten
50-100 g citronsyra

Skölj blommorna och lägg i stor skål. skölj och skiva citronerna och lägg i samma skål. Koka upp vatten, socker och citronsyra.Låt koka till sockret smält. Häll sockerlagen över blommor och citroner. Jag brukar blanda i lite natriumbensoat eller atamon då efter det kokat så fungerar det utmärkt att förvara saften i kylen. Låt stå och dra i fem dygn. Sila sedan saften och häll upp på väl rengjorda flaskor.

Mums för flädersaft. En somrig och frisk saft.

Ha en helt underbar torsdag.
Kram // A


6 kommentarer:

  1. Oh, nu är det nära för din del!!
    Och att inviga den med flädersaft, vad gott! Iskall flädersaft (gärna stark), mmmm!

    SvaraRadera
  2. Härligt med flädersaft !!!!
    Tänkte ta mig ut i morgon och "knycka" några så att har oxå blir lite saft till semestern !!!
    Hoppas att du får en fin dag....och du,nu har vi bara 1 dag till semestern :))))

    Kram Thess

    SvaraRadera
  3. O blanda den med gin är inte dumt det heller kramisar Tina

    SvaraRadera
  4. Så gott det är med flädersaft!

    Svar: Det var inte många på gymmet idag. Det kändes ganska skönt.

    SvaraRadera
  5. Jag har inte riktigt samma recept som du, och min ska bara stå och gona till sig i 3 dagar - men imorgon är det dags att "skörda"!
    Jag gjorde även en sats med fläder och jordgubbar - det är en favorit!! Iskall med is och lite sprite i...slurp!

    SvaraRadera