onsdag 26 april 2017

Syltgrottor



En av mina favoritkakor är syltgrottor, torris kakor överlag gillar jag Om de är bakade på riktigt smör vill säga. Jag bakar alltid med smör. 

Syltgrottor

250 g smör
1,5 dl socker
4 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
4 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
Ca. 1,5 dl fast sylt

Blanda alla ingredienser utom sylten i en matberedare eller knyt ihop för hand. Det funkar det också. Blanda till en jämn deg. Rulla lagom stora bollar och lägg i kakform.  Småbrödsformar för mindre kakor eller bullformar för lite rejälare kakor. Jag har användt bullformar. Varför inte liksom haha. Gör ett hål i varje kaka och fyll med valfri sylt. Jag har användt hallonsylt. Grädda på 200 grader i ca 12 minuter. Låt svalna. Kasta i frysen om tanken är att spara annars tar de lätt slut.

Kram // A 

8 kommentarer:

  1. Mums för syltgrottor, annars är jag inte så förtjust i kakor, men just syltgrottor är så goda! Tack för titten in på min blogg, ska kika vidare här inne hos dej!

    SvaraRadera
  2. Gillar också kakor med sylt på eller i.
    Kram mamma c

    SvaraRadera
  3. Torra kakor är sååå gott, och allt du bakar är gott!! Bästa bagerskan <3 kram Gunilla

    SvaraRadera
  4. Älskar också syltkakor och andra typ mördegskakor. Så gott. Kram Annika

    SvaraRadera
  5. åh de är så goda, vi brukar kalla dem hallongrottor, vi tog med alltid hallonsylt i :)

    Ja att korna i hagen är snälla har jag med hört många gånger. konstigt uttryck... :) ja jag kände snäll behövdes diskuteras lite.

    SvaraRadera
  6. Gott!! I Frankrike får förskolebarnen en syltkaka till mellanmål. Inget annat. Vore något att bjuda dina barn på, på jobbet. GOTT!!

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  7. Vad gott det ser ut! Jag kan tyvärr inte baka, men äter gärna om någon bjuder ;)

    SvaraRadera