fredag 14 juli 2017

Inget att gaffla om inte



Fredag igen, detta går så himla fort. Vi är mitt uppe i hur mycket som helst. Idag måste jag tömma hallen som är under fliken projekt. För ett tag sedan hittade vi en vattenläcka i köket som har förstört golvet i hallen. Nu har vi haft en fläkt som har burrat hur länge som helst för att torka upp och nu är det dags att ta tag i det. Hallen måste typ helrenoveras. Älskar att ha semester. Mitt i detta jagar vi bålgetingar både nattetid och dagtid, vi är uppe i nummer fyra här inne. Inomhus! Vi vill inte ha dessa jätte stora brummande monster inomhus. Ingen kul jakt på det. Sa jag att jag älskar semester? Men det är inget att gaffla om utan bara att göra något gott av det så varför inte baka en god kaka att mumsa på till kaffet mitt i allt detta haha. Enkla och goda. Snabba så jag hinner med allt det andra.

Gaffelkakaor

1 dl socker
4,5 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
200 g smör

Blanda ihop allt till en jämn deg. Rulla lagom stora bollar. Jag fick ut ca 20 st och lägg glest på en plåt. Ta en gaffel och tryck i varje boll. Grädda ca 10 minuter på 200 grader. Ta ut och låt svalna på plåt så de blir lite hårda. Sedan är det bara att njuta och gå vidare.

Önskar er en fin fin dag.
Kram // A

12 kommentarer:

  1. O goda var kakorna det kan jag intyga. Bålisar är inte trevliga åtminstone inte inomhus, har också haft ett par på besök här:( kram Gunilla

    SvaraRadera
  2. Älskar mördegskakor! Tack för inspiration😊
    Kram!!

    SvaraRadera
  3. Bålgetingar inne är ingen hitt då de låter så förbenat mycket, men ute gillar jag dem då de äter upp de vanliga getingarna och inte är speciellt stingsliga. Härligt goda kakor. Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Åh, bålgetingar är hemska! De vill man ju absolut inte ha i närheten.......
    Så goda kakorna ser ut. Måste testa det, hoppas även det kan funka med glutenfritt mjöl.

    Ha en fin helg,
    kram Anneli

    SvaraRadera
  5. Mums så gott. Bålgetingar vill man verkligen inte ha inomhus.
    Kram mamma c

    SvaraRadera
  6. Precis vad jag behövde! Ett bra kaktips...tusen tack :)
    Ja dagarna rullar på fort nu, mycket ska hinnas med och sommaren är kort. Jag försöker njuta trots att semestern är långt borta...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  7. åh vad fina! jag försökte göra liknande kakor häromdagen men det blev kaos. De bara flöt ut och gaffeln kunde inte räffla utan fastnade bara i degen. Den blev nog för blöt.

    SvaraRadera
  8. Hej mitt lilla kakmonster! Skicka gärna lite kakor till mig.

    Trevlig helg och Kram! Anna

    SvaraRadera
  9. Ja riktigt trevligt, inte så ofta det händer nuförtiden när man är småbarnsmamma, så gäller passa på när orken finns haha

    SvaraRadera
  10. Mums va gott men jag måste avstå :) kram å fin måndag <3

    SvaraRadera