torsdag 24 oktober 2013

Torsdag - en soppans dag

God morgon, god middag eller vad som nu passar bäst. I dag är det torsdag och soppedag. Det var några år sedan nu som jag jobbade i kök (japp jag saknar det ibland) och då var det soppa och efterrätt varje torsdag. Själv tillhör inte soppa mina favoriter men killarna i familjen gillar det desto mer. Idag bjuder jag er på ett mumsigt recept om det är så att ni är sugna på soppa idag (eller till ett annat tillfälle).


Kräftsoppa

2 gula lökar
1 stor brk (ca 800 g) Kräftstjärtar m. spad
1 fiskbuljong
2 msk tomatpuré
3 dl grädde (jag använder matlagningsgrädde)
1 pkt dill

Hacka löken och bryn mjuk i smör. Tillsätt spadet från kräftstjärtarna, buljongen och tomatpurén. Låt koka ihop en stund. Tillsätt grädde och dill. Koka upp. Om du vill ha en krämigare soppa så red av den med vatten och mjöl. Salta och peppra vid behov. Häll upp i skålar och tillsätt kräftorna. Servera med ett gott bröd.

Vad äter ni idag?

Ha en bra torsdag.
Kram // A




9 kommentarer:

  1. Jag gjorde tomatsoppa i går så idag blir det nog något mera marigt men jag har inte bestämt ännu:-)

    Kram Cecce

    SvaraRadera
  2. Jag gillar soppa men sällan det görs hemma! Vi har pannkakstorsdag, alltid pannkakor på tors hemma hos oss! Hänger med sen jag var liten!

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  3. Här älskar vi soppa och nu är spisen inkopplad så det kanske vi ska satsa på till kvällen.
    Kram Helena

    SvaraRadera
  4. Jag är ingen jätteälskare av soppa, vissa är helt okej men det är sällan som jag är sugen på det. Idag blir det stekt potatis med kall sås och skinka. :)

    SvaraRadera
  5. Så gott det ser ut! Sa just att jag vill ha kräftsoppa till fredagsmiddag ;) kram Suss

    SvaraRadera
  6. Underbart att få en massa bra recept bland alla bloggar, helgens menyer är räddade. Orkade inte laga kvällsmat i dag, det blev en kexchokland, verkligen INTE bra.
    Kram på dig !
    Pia

    SvaraRadera
  7. Vi är en soppälskande familj så det gör vi ofta, speciellt nu på hösten. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  8. Soppedag, ja man skulle kanske skaffa sig ett matschema igen :)

    SvaraRadera