tisdag 2 december 2014

Lussekatter


I helgen bakade jag Lussekatter på ett lite snabbare sätt än jag brukar. Jag använde hel saffran som jag lagt någon dag i rom något som jag inte gjort tidigare. Det blev en mycket gulare deg och mycket gott. Sen rullade jag hela degen och skar upp i bitar....så smidigt och inte blev de väl så fula?




Lussekatter

150 g smör
5 dl mjölk
2 pkt saffran
1 pkt jäst
1 ägg
1,5 dl socker
1/2 tsk salt
ca 14 dl mjöl

Smält smör, häll i mjölk och saffran. Värm till fingervarmt. Smula jästen i en bunke och häll över degvätskan. Tillsätt ägg. Blanda de torra ingredienserna och blanda i vätskan. Arbeta till en smidig deg. Jäs i ca 30 minuter. Forma till lussekatter och tryck i russin efter tycke och smak. Jäs ytterligare 30 minuter. Pensla med ägg och grädda på 220 grader i ca 12 minuter.

Ha en underbar dag. Jag börjar få julfeeling. Hur känns det för dig?
Kram // A



14 kommentarer:

  1. Ser alldeles lussekatte-ljuvliga ut i mina ögon.
    Kram Hannis

    SvaraRadera
  2. Vad himla smart att göra sådär. Vad gott det ser ut. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  3. Det där var ju smart! Jag såg ett annat recept med rom i degen (kommer dock inte ihåg var, kan ha varit nån tidning)
    Kram J

    SvaraRadera
  4. Det där lät smarrigt det får jag nog prova någon gång.
    Ha en fin dag
    Kram Linda

    SvaraRadera
  5. Smart sätt att baka på. Gott med de där gula bröden. Kram Suss

    SvaraRadera
  6. Åååå så gott
    till helgen hoppas jag få till lite lussekattsbak

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  7. Herrejösses vad smart att rulla det så! Jag är helt till mig, det är helt nytt för mig.

    SvaraRadera
  8. Men så SMART! 1000-Tack för tipset! I år blir det inga runda lussebullar här!

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  9. Får jag testa, för här går lussekatterna åt fortare än jag hinner baka dem... Kramisar Tina

    SvaraRadera
  10. Hur gjorde du med den hela saffranen. Mortlade du den? Jag har det hemma, men vet inte riktigt hur jag ska ta mig an den...

    Fiffigt med degrullningen. Varför har inte jag tänkt på det innan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag la saffranet i rom över natten till det blev en gegga......sen hällde jag det i degen som vanlig.

      Radera
  11. Tack för tipset. Dom ser jättegoda ut.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  12. Mums va gott!! Ha en fortsatt fin vecka. Kram Anna

    SvaraRadera
  13. wow,vilket smart sätt att göra lussekatter. jag som rullar dom en och en. ska aldrig mer göra så. kram

    SvaraRadera