fredag 16 januari 2015

Siraps limpa


Siraps limpa

50 g smör
5 dl filmjölk
50 g jäst
2 dl sirap
2 tsk salt
6 dl vetemjöl
6 dl rågsikt

Smält smöret och bland i filen. Värm till 37 grader. Häll över den smulade jästen och blanda i övriga ingredienser. Blanda till en smidig deg. Låt jäsa till dubbel storlek. Knåda degen och forma till två bröd eller stort. Jäs ytterligare 40 minuter. Grädda på 200 grader i ca 35 minuter.

Jag har utgått från detta recept. En söt limpa som är ganska maffig och kanske extra god till helgens frukost.
I dag kör jag i gång en tidig fredag och japp.....fredagsfeelingen är total. Hur känner ni?

Kram // A



14 kommentarer:

  1. Äntligen fredag;) jippie!!ha en fin dag kram Gunilla

    SvaraRadera
  2. Absolut fredags feeling, trots den väldigt tidiga morgonen här också. :-) Ha en jättefin dag! Kramizz Laila

    SvaraRadera
  3. Härligt med fredag. Den där limpan är nog nåt för mina killar. Kram Suss

    SvaraRadera
  4. Gott med ost och en kopp kaffe!

    Fin fredag till dig! Kram Anna

    SvaraRadera
  5. Det ser ut som sånt bröd vi alltid åt nr jag var liten! Fast det var köpebröd... :)

    SvaraRadera
  6. Det känns på jobbet att det är fredag..tjohoo!
    Mmm vad gott det är med sirapslimpa

    Happy friday
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  7. Sirapslimpa bakade alltid min mormor när jag var liten, gud så gott det var. Ha en toppenfredag. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  8. Mums så gott. Ha en fin fredagskväll.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  9. Så gottit...
    Tack så ♡-ligt för Receptet!

    SvaraRadera
  10. Åhh vad sugen jag blev måste provas
    Kram

    SvaraRadera