onsdag 3 augusti 2016

Ostfralla



En nybakad fralla till frukost är enligt mig inte alls fel. Nu blir det oftast inte frukostbullar här hemma då bagerskan sover alldeles för länge men oavsett så är en nybakad bulle hur gott som helst. Eller vad tycker ni?

Ostbullar

5 dl vatten
2 tsk salt
2 msk sirap
1 dl olja 
50 g torrjäst 
ca 12 dl vetemjöl
riven ost

Blanda ljummet vatten, salt, sirap och olja och blanda. Tillsätt mjölet tillsammansmed jästen. Blanda till en smidig deg. Låt jäsa 40 minuter. Rulla ut som en lång limpa och dela i jämnstora bitar och doppa i riven ost. Lägg på p,åt och låt jäsa ytterligare 30 minuter. Baka av på 200 grader i ca 10 minuter.

Ljuvligt gott.
Kram // A 

9 kommentarer:

  1. Mmmm...nybakat bröd med en klick smör på! Godaste gott att börja dagen med men jag är också en tröttmössa på morgnarna...
    Jag sparar ditt recept till en tidig morgon!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  2. Ja o jag som e uppe m tuppen bakar ändå inte:) kram Gunilla

    SvaraRadera
  3. Mmm,disse må jeg nok prøve.
    - Nyt dagen.
    Klem Christina

    SvaraRadera
  4. Jag älskar nybakat OCH ostbullar! :D

    Svar: Ja jag är nöjd med allt jag hann med igår :D

    SvaraRadera
  5. åh, jag har torrjäst men har inte hittat ett enda bra recept, ska genast spara detta :D

    SvaraRadera
  6. Det skulle vara gott nu till frukost :) Tack för receptet. Njut av fredag ;) Kram

    SvaraRadera
  7. Skrev oxå om bullar :) men alltid gott :) fin fredag

    SvaraRadera
  8. Inget smakar så bra som en nybakad ostfralla och en kopp kaffe! Gott!!

    KRAM!!

    SvaraRadera
  9. Så gott med ostfralla, jag har aldrig bakat det själv dock. Kram J

    SvaraRadera