söndag 13 januari 2013

Snart slut

På de sista "köpe" pepparkakorna gjorde jag en cheesecake. Knäck och kolor som var kvar fick gästspela som lördagsgodis under gårdagen. Nu börjar julgotterna sina så smått. Nästa år får vi nog börja nalla av julgodiset lite innan jul eller nästa år, hallå....? Det kommer ju en jul i år först. Undrar om jag kommer ihåg det att vi får starta innan jul?!?


Cheesecake med pepparkaka


Ca 20 st pepparkakor
2 ägg
1,5 dl socker
2,5 dl grädde
200 g creamcheese
2 msk vaniljsocker

Krossa pepparkakorna i en påse med en kavel. Häll hälften av krosset i en form med avtagbar kant.Dela  på äggulor och vitorna. Vispa vitorna till hårt skum. Vispa i en annan skål gulorna tillsammans med socker. Tillsätt vaniljsocker och creamcheese i gulorna. Vispa grädden för sig. Blanda grädden i äggulesmeten. Blanda till sist i vitorna. Häll över pepparkakskrosset. Strö sedan över sista krosset. Ställ i frys ca 5-6 timmar. Färdig att avnjutas.
En varning bör ges.....förbannat smarrigt!

Kram // A


9 kommentarer:

  1. Gud så gott det lät. Ska spara detta recept också. Den påminner mycket om min cheececake som jag bara äääälskar! Finns bland mina recept på bloggen. kul med lite variation och med pepperkaka på.
    kram Nilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. det var inte lika sött med pepparkaka som med digestive tyckte vi....riktigt gott.Kram

      Radera
  2. du när jag klickar på dina recept kommer jag inte in på dem? kolla vad som blivit fel. för du gör ju så många recept i min smak!
    kram Nilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du meddelade mig...nu ska det gå. Kram kram


      Radera
  3. Cheesecake är gott det.. Kanske man ska göra en sån till helgen..

    Ha en bra kväll..

    Maria..

    SvaraRadera
  4. Gottegrisar !! Mums va gott det lät :) kramis /G

    SvaraRadera
  5. Jag har också pepparkakor kvar, så det var ju en god ide!
    Kram Helena

    SvaraRadera