onsdag 3 juli 2013

Röd som en tomat

I påskas när vi var på en tur på Österlen köpte vi hem en helt underbart god tomatmarmelad. Jag tänkte att det tänker jag prova att göra och eftersom jag skriver detta till er här så blev jag mycket nöjd med resultatet. Prova gärna.

Tomatmarmelad

1 kg tomater
1 kg syltsocker
1 citron
1 vaniljstång

Skålla och ta bort skalet på tomaterna. Skär tomaterna i små bitar och ta bort "blomkvisten" i mitten. Riv citronskal och tryck ut saften och lägg i bland tomaterna. Skär upp vaniljstång och blanda i tillsammans med sockret. Låt alltsammans koka i ca tio minuter. Skumma av. Jag mixade min marmelad då jag ville ha en slätare sådan. Häll sedan upp på väl rengjorda glasburkar. En söt och super god marmelad. Lika god på ett kex med brie som på en rostad smörgås eller varför inte på en nygräddad scones......De ni!

Med detta önskar jag er en fin dag.
Kram // A


6 kommentarer:

  1. Mums va gott, synd att jag inte tål för mycket tomat =) Kram

    SvaraRadera
  2. Mums, kex och brie och tomatmarmelad.... Den så riktigt fin ut också! Kram Nina

    SvaraRadera
  3. Låter jättegott! Måste passa till fina ostar o kex!

    Kram Anna

    SvaraRadera
  4. Det där lät ju riktigt gott även om jag kanske tycker att det låter liiiite konstigt med tomater som marmelad ;))
    Hoppas att du har en riktigt skön semester kväll.

    kram Thess

    SvaraRadera
  5. Tack för receptet, Karin

    SvaraRadera