tisdag 23 juli 2013

Små citroner gula


Jag har alltid tyckt att citroner är väldigt vackra men det har aldrig varit en favoritsmak hos mig. Jag har aldrig gillad godis med smak av citron eller saft och läsk som smakar citron. Jag kommer i håg de här hårda karamellerna som smakade apelsin eller citron som mormor alltid hade. De var aldrig någon favorit. Men som smaksättning i bakverk är det gott och klart citronfromage är ju också gott. Jag provade att baka citronsnitt då min man är förtjust i citron.


Citronsnitt

200 g smör
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
4,5 dl vetemjöl
rivet skal från en liten citron

Blanda alla ingredienser i en matberedare eller blanda för hand till en deg. Rulla ut tre långa rullar och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Platta till något med en gaffel.Grädda på 200 grader i ca 12 minuter. Dela till snitt innan de svalnar. Låt svalna på plåt.
Njut med en kopp kaffe eller ett glas kall mjölk.

Ha en underbar dag.
Kram // A

10 kommentarer:

  1. Jag gillar smaken av citron :D
    Dessa såg intressanta ut. Tack för receptet! :)

    Ha en fin dag!

    Kram Verra

    SvaraRadera
  2. Jamen hallå!! Jag är galen i citrus och citron är en klar favorit! Så gott!

    Du är så himla duktig på att baka!! Skicka hit några vetja!

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  3. Tycker det här lät jättegott. Tycker om citron i lagom mängd.
    Kram Helena

    SvaraRadera
  4. Jag gillar citron! Och så är de så vackra!

    SvaraRadera
  5. Jag har också ibland lite svårt för saker som är syrliga. Men ibland är det gott, dina kakor låter smarriga!

    SvaraRadera
  6. Ok, som vanligt frestas jag av dina recept & inser att jag nog måste prova detta också. Krams m

    SvaraRadera
  7. Mmm,,,låter gott! Citron är alltid en smakhöjare i matlagning och bakning tycker jag!

    Kram Cecce

    SvaraRadera
  8. Låter gott...citron funkar till en hel del. Har bakat blåbärsmuffins ikväll med rivet citron skal i !

    Kraaaaam

    SvaraRadera
  9. Låter gott, gillar inte heller citron men ok i bakverk kram Diana

    SvaraRadera