torsdag 1 augusti 2013

Blåbärssylt

Jag tycker verkligen att det är kul att göra egen sylt. Först rantar jag och mannen runt i skogen och letar bär, bara det är ett nöje. Vi hittade dock inga blåbär här nere så dessa bären är de vi plockade då vi var i Dalsland. Det är inte bara kul utan det är gott också denna med egenplockade blåbär är verkligen en av favoriterna. Den blev jättegod och visst är det bättre med hemlagad marmelad och sylt? Jag inbillar mig att det till och med är något nyttigare.....




Blåbärssylt

500 g blåbär
1dl vatten
2,5 dl syltsocker

Lägg allt i en kastrull och koka i fem minuter. Skumma av sylten. Häll upp på väl rengjorda burkar. Mums så gott!!

Jag funderar på varför jag köpt marmelad och sylt när det inte tar längre tid och är så lätt att göra. Jag tycker ju dessutom att det är kul. kan man kalla det för en hobby?

Ha det gott.
Kram // A

8 kommentarer:

  1. Nu väntar jag på björnbären...
    Ja egen sylt må va den bästa och nyttigaste :-)

    Ha en fortsatt härlig dag

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  2. Det måste vara nyttigare, då man slipper konserveringsmedel och andra konstiga färgämnen. Nackdeln är att det inte håller så länge. Kram Nina

    SvaraRadera
  3. Du skojar?... Är det SÅ enkelt?! Då måste ju även jag försöka för det bästa som finns är ju hemlagad sylt, yes!
    KRAM! Judita

    SvaraRadera
  4. Men, är det inte svårare än så? Jösses! Måste ut och plocka blåbär! Jag köpte en bärplockare på Gekås sist... så det verkar som att det är ett smart drag att ge sig ut på bärjakt :-) Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Japp precis så enkelt är det och gott blir det så prova tjejer....

    SvaraRadera
  6. Tycker väldigt mycket om blåbär, men det tar ju sån tid att plocka! Men jag ska nog få ihop en liter iallafall.
    Kram helena

    SvaraRadera
  7. Blåbärssylt är det bästa! Så gott!!

    Mysigt att gå i skogen också! Kramar Anna

    SvaraRadera
  8. Klart man kan kalla det en hobby, dessutom så blir det ju billigare!

    SvaraRadera