onsdag 10 juli 2013

Att ha stora barn

Varje ålder på barnen har sin charm. Att ha något större barn ha sina fördelar (även nackdelar i bland men det är roligare att koncentrera sig på fördelarna). En av fördelarna är att de ibland faktiskt själv erbjuder sig att hjälpa till i köket......och även jag tycker det kan vara skönt.
Här har in underbara äldsta son gjort en köttfärspaj.........



Köttfärspaj a´la Sebbe

Pajdeg
3 dl mjöl
150 g margarin 
1 ägg

Fyllning
600 g köttfärs
1 hackad lök
2 finrivna morötter
salt & peppar
grillkrydda
2 msk ketchup
2 dl creme fraiche
soya (för färgens skull)
2 msk vetemjöl

Riven ost som topp

Kör alla ingredienserna till pajdegen i en matberedare och tryck ut i en form. Grädda på 175 grader i ca tio minuter. Fräs lök och morötter, blanda sedan ner köttet. Tillsätt övriga ingredienser och smaka av...... är du nöjd med smaken häller du fyllningen i pajskalet och toppar med osten. Grädda i ca tio minuter. Servera med en sallad.

.....mums. Smakar alltid bra då någon annan stått för det mesta av jobbet.

Önskar er alla en fin onsdag.

Kram // A

14 kommentarer:

  1. Vilken kille o så gott!! Barnen kommer alltid vara barn i mammors ögon... tom när de fyller 40! :-)

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  2. Men vilken duktig kock du har i köket:-)
    Visst finns det många fördelat med stora barn! Själv har jag ju lite av varje:-))

    Hoppas du får en fin onsdag!

    Kram Cecce

    SvaraRadera
  3. Aww bästaste Sebbe du är välkommen hem till faster anytime <3 xoxo /G

    SvaraRadera
  4. Ja det måste vara jätte härligt när dom är så pass stora att dom faktiskt kan göra sådana saker själva.
    Men som sagt alla åldrar har sin charm.
    Hoppas att ni har en fin dag.

    Kram Thess

    SvaraRadera
  5. Så gott med paj. Gjorde tacopaj förra veckan.
    Men visst smakar det extra gott med om någon annan gör den ;)
    Det blir bara gräs nu där dammen varit. Sen får vi se om det ändras i framtiden.
    Ha en härlig lillördag. Kram Malin

    SvaraRadera
  6. Att bli serverad mat är aldrig fel :-) Såg att du varit på Gekås... jag gillar´t :-) Ha det gott

    SvaraRadera
  7. Hej! Kul att du hittade till mig! Gällande iphonen så får hon vänta lite, hur gulligt det än var :-) Och ja, jag trivs jättebra i jeansen, fast jag har liksom inte haft dem så mycket, dels är det ju sommar och ganska varmt och sen tänker jag mig att jag vill gå ner nåt kilo till och liksom inte töja ut dem :-P Ha det gott, kram Anna

    SvaraRadera
  8. Den såg god ut! Länge sedan vi gjorde matpaj här i huset, har bara blivit efterrättspajer ;) kram Suss

    SvaraRadera
  9. Gud så gott, åh vilken kille sen..härligt!
    Kul när dom vill hjälpa till..:-)

    KRAM

    SvaraRadera
  10. Med två tonårsdöttrar här hemma ler jag igenkännande åt dina ord. Varje år är en guldålder med de där två och visst är det både gott och lite lyxigt när barnen står för maten. Helt klart något man skulle kunna vänja sig vid, eller ur? ;)

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  11. Mums, mina killar gillar också att vara i köket :) kram Diana

    SvaraRadera
  12. Så roligt! Så självgående är inte mina ungar, trots att de till och med är lite äldre...Men så har de ju ingen vidare förebild i köket heller! ;)

    SvaraRadera
  13. Härligt! Min lilla Loppa är gärna med i köket men är för liten för att göra nåt själv. Men det finns hopp.

    Kram :-)

    SvaraRadera